Indoor Air Quality       Go to Homepage    Send a mail    News   

INDOOR AIR QUALITY

Waarom is IAQ belangrijk voor Building Managers?
Gebouwen zijn er om de mensen te beschermen tegen weersinvloeden, en om hen hun normale activiteiten te laten uitvoeren. Gebouwen moeten de mensen niet ziek maken, hen ongemak bezorgen, of hen belemmeren om hun activiteiten uit te voeren. Hoe de functies in een gebouw effectief haar bewoners ondersteunen en hoe efficiënt men werkt om de uitbatingkosten te beheersen is een onderdeel van hoe het gebouw presteert.

Het groeiende gebruik van chemische verontreinigingstoffen in gebruik- en commerciële producten, de tendens om de gebouwen alsmaar luchtdichter te maken om ventilatie te verminderen en energie te besparen, en de druk om onderhoud en andere taken uit te besteden om kosten te drukken, zijn de dikwijls aanleiding tot het ontstaan van problemen met de kwaliteit van de lucht binnen in het gebouw. Bewonersklachten over geuren, muffe lucht en symptomen van ziekte of ongemak leiden tot ongewenste conflicten tussen de bewoners en de gebouwbeheerders. Juridische aspecten zijn soms het gevolg.

Als de luchtkwaliteit (IAQ) niet, dagelijks, goed wordt beheerd, kan het oplossen van aanslepende problemen zeer kostelijk worden (denk aan eventuele juridische gevolgen). Het helpt om te begrijpen wat de oorzaken en de gevolgen zijn van IAQ, en het gebouw alzo te beheren dat deze problemen voorkomen worden.

Het hebben van een IAQ programma, kan het bewijs zijn dat je, zoals een goede huisvader, bezorgt bent over de gezondheid van de bewoners, en het zal U, bij eventuele problemen bijstaan.

Bewoners associëren een aantal acute en chronische effecten aan een slechte binnenhuis lucht kwaliteit. Naast ongemakken en effecten op de prestaties worden ook een aantal ziektes aan een gebouw gerelateerd.

Meer info

Tot voor 20 jaar sprak niemand over IAQ. Momenteel kan je geen blad over gebouwen meer openslaan zonder een artikel, dat handelt over IAQ, tegen te komen.

  • Nieuwe ziektes met namen zoals "Sick Building Syndrome", "Building Related Illness", en "Multiple Chemical Sensitivity" allen gerelateerd aan IAQ doken op.

  • Bewoners van gebouwen en huurders dagen architecten, bouwmaatschappijen en gebouweigenaars voor de rechtbank ivm met de kosten te wijten aan gezondheids en business problemen te wijten aan een slecht klimaat binnen de gebouwen.

  • Richtlijnen, websites, chat boxen, vinden meer en meer ingang, en de vraag naar IAQ consultants is groeiende.

  • Grote HVAC fabrikanten van toestellen bieden nu oplossingen voor IAQ problemen. Gaande van kanaal reiniging tot luchtreinigers, ionisators en lucht zuiveraars, iedereen wil zijn deel van de koek.

  • ASHRAE ontwikkelde een IAQ ventilatie standaard (62-2001). OSHA stelde een IAQ reglementering voor. EPA en andere organisaties stellen handleidingen op.

Omdat bewoners, huurders en eigenaars, en werknemers- gezondheidsorganisaties er meer en meer aandacht aan gaan besteden.

Vanwaar de interesse van de bewoners? Denk eens na over het volgende:

  • Het verzuim om de eenvoudige richtlijnen, bij het ontwerp , de constructie en het gebruik van gebouwen en installaties, te volgen zijn, de belangrijkste oorzaken van "Sick Buildings" of gebouwen met klachten. In zieke gebouwen liggen ziektes 2 - 6 keer hoger dan het gemiddelde voor symptomen aan de ademhalingsorganen, 3-5 keer hoger dan het gemiddelde voor ontsteking of irritatie van longblaasjes, en 2-3 keer hoger dan het gemiddelde voor aandoeningen van het centrale zenuwstelsel.

  • Substantieel productieverlies kan zeer subtiel zijn en treedt toch op, zelfs als er geen openlijke klachten worden geuit. Een slechte lucht kwaliteit leidt tot absenteïsme en productiviteitsverlies. Ongeveer de helft van de geïnterviewde personen geven aan dat hun productiviteit daalt tijdens het werken in een slecht omgevingsklimaat. Gerapporteerde gevallen tonen een verlies aan van ca 3%.

  • In de VS hebben verscheidene IAQ gerechtszaken in de laatste tien jaar geleid tot het uitbetalen van vele miljoenen dollar schadevergoedingen. Schattingen van besparingen die jaarlijks kunnen gemaakt worden door het volgen van goede praktijken maken gewag van bedragen schommelend van 50 miljard $ tot 150 miljard $. Meer en meer vindt deze tendens ingang in Europa.

Bewoners vragen er naar en verwachten een goede werk atmosfeer. Het inademen van propere lucht wordt als een recht beschouwd en niet als een privilege.

Huurders willen een goed IAQ, maar onderhandelen er nog niet over
Huurders die een goed klimaat in hun gebouwen wensen komen steeds meer en meer voor twee onafhankelijke onderzoeken van grote gebouwen verhuur bedrijven plaatsen IAQ en zaken zoals thermisch comfort en HVAC prestaties hoog op het klachten lijstje van de huurders. Bekijk de resultaten van zowel BOMA als IFMA.

Tabel 1 BOMA onderzoek (1988)

Grootste probleem 

 Percentage antwoorden

HVAC en luchtkwaliteit 

30% 

Liften 

12%                   

Ontwerp gebouw 

7%

Laad / loskades 

6%

Alle andere

45%

Bron: Office Tenant Moves and Changes: Why Tenants Move, What They Want, Where they Go. Building Owners and Managers Association International. Washington D.C. 1988.
Tabel 2 IFMA onderzoek: Top 5 Klachten van huurders (1991)

Rangschikking

Klacht

1

Te warm

2

Te koud

3

Stockage problemen

4 ex aequo

Indoor Air Quality

4 ex aequo

Dienstverlening in het algemeen

Als huurders er zich zorgen om maken, waarom wordt er dan niet over onderhandeld? Het lijkt dat huurders, en verhuurders hun infrastructuur beoordelen op zaken zoals locatie, architectuur; parkeermogelijkheden, en andere zichtbare en tastbare zaken, niettegenstaande ze IAQ problemen, thermisch comfort en de dienstverlening als belangrijken problemen aangeven. Waarom vragen ze dan niet naar een goed IAQ?

Laten we de vraag even omkeren. Wat zou jij verwachten over wat de huurder zou onderhandelen indien hij/zij garanties wil over een goed IAQ? IAQ is op zich niet goed meetbaar. Het is niet zoals een parking, of een locatie , of liften die eenvoudig kunnen beschreven worden. Het zit echter verborgen in zaken zoals ontwerp, constructie, werking en onderhoud van honderden zaken in een gebouw. Zelfs al zou een huurder erom vragen, hoe verwacht je dan dat hij er kan over onderhandelen?

Producten zoals IAQ worden slechts negocieerbaar naarmate specifieke regels of standaards voorhanden zijn. Spijtig genoeg waren dergelijke protocols niet beschikbaar. Gelukkiglijk is de laatste 15 jaar veel geleerd en kan KAVEE, U, aan de hand van standaards zoals ASHRAE Standaard 62-2001, specifieke aanbevelingen geven voor huurders en/of verhuurders. Huurders die vragen hebben over hoeveelheid benodigde verse lucht, verontreinigingsbronnen, goede praktijken ivm housekeeping, goed preventief onderhoud van de HVAC installaties en andere IAQ problemen zijn bij KAVEE aan het juiste adres. U zal voorbereid zijn om uw IAQ eisen voor te stellen.

Gebruik IAQ als een troef
Waarom wachten op de vraag van de huurders die naar uw IAQ dossier vragen? Productontwikkelaars wachten niet tot de klant vragen begint te stellen om dan antwoorden te geven. Om voorsprong te hebben op uw collega's moet je zelf initiatief nemen. Contacteer KAVEE om een specifiek IAQ programma op te stellen of het te documenteren, zodat je het als een verkoopargument kan gebruiken.

Zullen uw huurders er op in gaan? Parkeermogelijkheden, locatie en architectuur zullen altijd belangrijk blijven, maar in een competitieve markt, is de wetenschap, dat een gebouw de gezondheid en de productiviteit van haar toekomstige huurders en bewoners zal ondersteunen, een belangrijk voordeel voor beslissingnemers.

En als de huurder er toch naar vraagt? Ben je dan voorbereid? Hoe ga je reageren? KAVEE kan U hierbij helpen. Denk er aan, IAQ is meer "het goed doen van dingen binnen het budget", dan wel "meer geld uitgeven". 

Gebruik onze expertise om een klantgericht programma op te stellen voor uw gebouw.

 

Webdesign KAVEE ©2003, all rights reserved.